spacerejtaniacki klub żeglarskigimnazjumliceum

Rejs morski 2010

Rejs turystyczny oraz warsztaty nautyczne na pokładzie żaglowca Kapitan Głowacki

Reytaniacki Klub Żeglarski współorganizuje rejs z kpt. Wojtkiem Wilkiem. Rejs jest okazją do wypływania godzin stażu na wodach pływowych, potrzebnego do zdobywania wyższych stopni żeglarskich. Rejs ma charakter szkoleniowy, co nie wyklucza mimo wszystko, popłynięcia czysto turystycznego. W trakcie rejsu będzie można zdobyć nową lub pogłębić już zdobytą wiedzę i od razu wykorzystać ją w praktyce! Celem warsztatów prowadzonych przez kpt. Wilka jest ograniczenie teorii do niezbędnego minimum i skupienie się na praktycznym wykorzystaniu zdobytych umiejętności, przekazywanych w sposób prosty, jasny i czytelny.


Termin: 13.08 – 22.08.2010

Trasa: Den Helder (Holandia) – Morze Północne – Kanał Kiloński – Trzebież

Żaglowiec: s/y Kapitan Głowacki

Brygantyna, drewniano-stalowy, dł. po pokładzie 24,30 m, dł. z bukszprytem 30,70 m, powierzchnia żagli 337,5 m2 załoga 25 osób.

Jacht jest bardzo wygodny. Posiada 2 kabiny 6 osobowe, 2 kabiny 4 osobowe oraz 2 kabiny 2 osobowe (plus kajuta kapitańska), ogrzewanie, instalacje elektryczne; (24, 220 i 380V). Duży kambuz oraz zawsze dobrze zaopatrzona chłodnia są gwarancją doskonałych posiłków przygotowywanych (przy pomocy załogi) przez doświadczonego kuka. Załoga podzielona jest na czteroosobowe wachty, które pełnią służbę wraz z wykwalifikowanym oficerem.

Cena: 2450 zł

W cenie zawarte są wszystkie koszty dotyczące rejsu! pobyt na jachcie, wyżywienie, opłaty portowe, ubezpieczenie (polisa jachtu), zajęcia oraz liczne materiały szkoleniowe, opłatę kanałową (kanał Kiloński), transport busem do portu Den Helder ze Szczecina.

Cena nie zawiera: dojazdu do Szczecina oraz powrotu z Trzebieży, kieszonkowego

Udział w szkoleniu: nieobowiązkowy (Jednak gorąco polecamy bo warto! Jest to niesłychana okazja do szybkiego opanowania wiedzy żeglarskiej potrzebnej żeglarzowi na morzu oraz umiejętności praktycznego jej wykorzystania).

Organizator rejsu: kpt. Wojciech Wilk (www.wilkmorski.com.pl)

Współorganizator: Reytaniacki Klub Żeglarski (RKŻ)

Kontakt i zgłoszenia:  Aleksandra Wojciechowska (opiekun RKŻ)

                                     kom. 0 602 430 881, klubzeglarski@reytan.edu.pl 

                                          Przy zapisie 100zł zaliczki


Proponowany program warsztatów:

Meteorologia i nawigacja meteorologiczna:

  • Podstawy meteorologii dla „nierozgarniętych”.
  • Morskie komunikaty meteorologiczne- gdzie szukać informacji, jak odbierać.
  • Sposoby pozyskiwania map synoptycznych na morzu i w porcie.
  • Analizowanie i interpretacja map synoptycznych archiwalnych (przeanalizujemy mapy kilku spektakularnych sztormów z historii) i aktualnych odbieranych podczas rejsu. Przeanalizujemy też kilka mapek z półkuli południowej.
  • Prognozowanie pogody na podstawie obserwacji nieba, zafalowania i zmian kierunku i siły wiatru na powierzchni morza, kierunku wiatrów „górnych”  oraz wskazań podstawowych urządzeń meteorologicznych na jachcie.
  • Wykorzystanie radaru w meteorologii.
  • Planowanie wypraw żeglarskich pod względem pogody na podstawie map pilotowych,  Ocean Passages for the Word i World Cruising Routes Jimmy Cornella.

Nawigacja i locja:

  • System IALA A w praktyce i B w teorii, System Kardynalny.
  • Korzystanie z pomocy nawigacyjnych dla żeglarzy i publikacji Admiralicji Brytyjskiej. 
  • System GPS - zalety i ograniczenia.
  • Planowanie przelotów i przygotowanie wejścia do portu.
  • Gdy GPS zawiedzie… - podstawowe sposoby określania pozycji
  • Żegluga po wodach pływowych:prowadzenie nawigacji na prądzie – tzw. żegluga czynna i bierna, zwłaszcza przy nielicznej załodze, przechodzenie nad mieliznami i pod mostami na wodach pływowych, planowanie przelotów i strategia żeglugi na prądzie pływowym, kotwiczenie na wodach pływowych - ograniczenia spowodowane wysokością pływu i prądem pływowym.
  • Wykorzystanie radaru w zapobieganiu zderzeniom i w nawigacji. Ograniczenia radaru i interpretacja obrazu.
  • Wykorzystanie przenośnego komputera w nawigacji.
  • Dziennik jachtowy - czy, jak i właściwie po co prowadzić?
  • Jacht kontra statek - bliskie spotkania, jak unikać i jak postępować, gdy uniknąć się nie da. + dlaczego czasem nas nie widzą i czemu nie ustępują.
  • Nawigacja i zagrożenia podczas żeglugi w trudnych warunkach pogodowych i podczas ograniczonej widzialności.
  • Procedury awaryjne: człowiek za burtą, pożar, mielizna itp.

Radiokomunikacja:

  • System GMDSS
  • Wzywanie pomocy przez radiotelefon UKF z wykorzystaniem systemu DSC
  • Rutynowa komunikacja  z portami i statkami –  podstawowe zasady komunikacji, standardowe zwroty, wybór odpowiednich kanałów.

„Niektóre tematy brzmią groźnie, ale nie taki „wilk”;-) straszny jak go malują, a znajomość ich naprawdę pomaga w bezpiecznym żeglowaniu. Podczas rejsu każdy uczestnik otrzyma teczkę z materiałami edukacyjnymi. Na jachcie będzie też oczywiście komputer z drukarką do drukowania bieżących prognoz, map synoptycznych i innych pomocy naukowych.”

Aktualności | O klubie | Kontakt | Obozy | Rejsy | Porady | Archiwum | Nawigator kulturalny Projekt i realizacja Serwkom Sp. z o.o.